antara keinginan & KEREDHAAN

Menulis untuk menafsir kehidupan, bismillah......

Sudah lama ana tak update blog ni. Sampai ada yang komen plak.. shukran akhi. Ada jugak yang ambik tahu..ana dalam dilema sepanjang minggu. Tak tahu apa yang patut dilakukan. Walauapapun, ALLAH ada sebagai tampat mengadu. Ana tak mampu untuk menghadapinya sendirian.. tapi bila difikirkan, sudah tentu ujian bagi anbia terdahulu lebih hebat. Apa lah sangat nak dibandingkan dengan apa yang ana hadapi sekarang. Terlintas dalam fikiran ana, peringatan dari MAHA ESA:

alif, lam, mim... apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakn, kami telah beriman, sedangkan tidak diuji... dan sungguh, ALLAH telah menguji org2 sebelum mrk, maka ALLAH pasti mengetahui org2 yg benar dan mengetahui org2 yang dusta....”(mafhum ayat surah al-ankabut)

Masha ALLAH.... bila dihitung balik, apa sangatla yang ana hadapi... layakkah ana gelarkannya ’ujian’???

Keinginan; suatu sifat yang timbul bagi setiap insan yang mempunyai nafsu.. sama ada kearah kefasadan, atau kearah ketaqwaan..

maka Dia mengilhamkan kpdnya jalan kejahatan, dan juga jalan ketaqwaan....”

(mafhum ayat surah as-syams)

Keinginan ana untuk melanjutkan pelajaran di bumi anbia, moga2 satu keinginan menuju kpd ketaqwaan… menuju kepada kematangan diri… menuju kepada satu destinasi…MARDHATILLAH….

Tapi tanpa keredhaan, ibarat pintu kepada kejayaan, pintu kepada kecemerlangan,…dan pintu kepada syurga… apa lagi erti hidup seorang muslim.. Redha yang terutama, ALLAH… dan redha terpenting…IBUBAPA… Malah, dengan redha ibubapalah, yang dapat menjamin keredhaan Ilahi… Subhanallah….

Jadi, apakah ujian ana hadapi sekarang???? Antara keinginan ana, dan keredhaan yang ingin ana capai. Tapi, inikah dipanggil ujian?? Atau sekadar, permulaan kepada erti kehidupan... Apa pun yang berlaku, ana tak pernah anggap semua ni berlaku secara tidak sengaja, dan sia-sia.. pasti ada hikmah dan alamat daripadaNYA...

Keinginan ana memang yang terdahulu, tetapi KEREDHAAN lebih besar dari itu...

Share this article :
 

+ ulasan + 2 ulasan

Anonymous
December 28, 2008 at 1:54 AM

Assalamualaikum!
Antara keinginan dan keredhaan, Seeloknya dpt kedua-duanya sekali...
*Mcm familiar je tajuk ni dgn ana...

Wassalam...

December 28, 2008 at 1:57 AM

Farid! Ana doakan semoga cita-cita nta tercapai... Amiiin...

Post a Comment
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. FARIDFARUQI - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger