Artikel ini disumbang untuk satu buletin Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS). Pemanas setelah tinta maya sejuk beberapa bulan.
Konotasi
mahasiswa menggalas pengertian yang sangat besar. Kalimah tersebut selangkah
besar perbezaannya dengan perkataan pelajar, apatah lagi apabila dikacukkan
perkataan mahasiswa dengan Islam. Mahasiswa Islam; semakin besar tugasan dan
cabaran yang perlu dipikul oleh manusia muda yang memakai pakaian Mahasiswa
Islam ini. Tugasnya bukan lagi untuk
membangunkan potensi dirinya sendiri, malah ia perlu membina dan
membangunkan ummah yang kian lena khususnya mereka yang segolongan dengannya.
Kita sedia
maklum dengan rentetan sejarah mahasiswa di Malaysia. Di era 70-an, mahasiswa di Malaysia dilihat
memaksudkan peranannya sebagai ‘jurubicara ummah’, ‘ejen perubahan’ dan
sebagainya apabila mengangkat isu penduduk di Baling ke mata masyarakat umum.
Beberapa isu-isu lain turut diperjuangkan oleh golongan mahasiswa sehingga ke
isu pendidikan percuma dan kebebasan akademik. Setiap isu yang hangat akan
diperjuangkan, samada secara diplomasi mahupun konfrantasi.
Namun,
adakah perjuangan mahasiswa ini hanyalah semata-mata isu? Maka, jika tiada isu
ingin diperjuangkan, hilanglah laungan dan gema perjuangan seorang mahasiswa?
‘Semudah’ itukah prinsip perjuangan seorang yang bergelar mahasiswa, apatah
lagi mahasiswa Islam?
Dimensi perjuangan
yang perlu diterokai mahasiswa terlalu luas, bukan sekadar memperjuangkan isu
yang kadangkala dilihat enteng oleh segelintir masyarakat. Bahkan, satu sudut
perjuangan yang tidak pernah surut hingga ke hari ini dan sangat memerlukan
konsistensi dan kompentensi kepemudaan dan kemahasiswaan ialah DAKWAH. Asas
yang dibina sangat kukuh kerana permulaannya daripada manusia yang ma’sum Nabi
Muhammad, dan rantainya terus bersambung sehingga ke hari ini. Bukankah ini
perjuangan yang paling ampuh untuk disambut mahasiswa sekarang?
DAKWAH
‘LANGIT TERBUKA’
Jika mahu
dibahaskan soal kewajipan, tanggungjawab dakwah dan seumpamanya, sudah terlalu
banyak risalah dan artikel yang boleh sekalian pendakwah merujuknya. Namun apa
yang ingin diberi penekanan dalam kesempatan ini soal cabaran semasa untuk
meneruskan dakwah di saat dunia mampu dicapai oleh sesiapa sahaja. Ya, kita
berhadapan dengan kerancakan pemikiran dan idelogi baru yang tersebar ke
seluruh dunia melalui capaian internet. Pertempuran pemikiran ini ada kalanya
memangsakan golongan yang baru sahaja ingin mengenal Islam dengan erti kata
yang sebenar, namun terkadang kebenaran yang tidak disusun ditewaskan dengan
kebatilan yang disusun rapi.
Secara
asasnya, Al-Quran menegakkan kebebasan berfikir dan beri’tiqad sebagai salah satu
hak asasi manusia, dan salah satu kaedah agama yang utama. Maka dakwah itu
harus sesuai dengan rangka menghormati kebebasan berfikir dan beri’tiqad itu
tadi. Bermula dari sini, pendakwah akan berhadapan dengan dua hal: pertama
berkenaan dengan kewajipan dakwah yang perlu dilaksanakan dan kedua prinsip
menghormati kebebasan berfikir terutamanya dalam dunia globalisasi ini. Justeru,
isu pendekatan dakwah (method) bukanlah perkara pokok yang perlu dibahaskan
sekarang, kerana asas yang wajib diketahui pendakwah ialah berkaitan dengan
persediaan fikrah dan hujjah (I’dad al-fikri wa al-ilmi) yang ampuh.
Persediaan
Fikrah
Dakwah
menuntut kepada usaha yang konsisten tanpa rasa jemu dan letih. Perumpamaannya
seperti menanam sebiji benih yang perlu kepada siraman air, taburan baja yang
mencukupi sehingga akhirnya mengagumkan dan mengembirakan hati seorang petani
yang menanamnya. Namun setiap tanaman itu ada serangga perosaknya. Dan setiap
dakwah itu pasti ada cemuhannya. Seharusnya seorang pendakwah tidak melihat itu
semua sebagai penghalang, bahkan terus meneruskan tanpa rasa gugah. Firman
Allah azza wa jalla:
Alif, Lam,
Mim, Shad; Inilah Kitab diturunkan kepada engkau, maka janganlah sesak dadamu
kerananya supaya engkau dapat memberi peringatan dengannya dan sebagai
peringatan bagi mereka yang beriman. (al-a’raf :
1-2)
Setiap
pendakwah perlu memahami hakikat ini. Allah berpesan supaya para pendakwah
tidak sesak nafas (merasa susah) apabila ada yang menolak, mencemuh malah
menyakiti dirinya. Ternyata semuanya ini telah dialami oleh Rasulullah dan
tidak mustahil jalan ini sememangnya perlu dilalui oleh sekalian pendakwah yang
ikhlas dan benar dalam perjuangannya. Hakikat tugas pendakwah hanyalah
menyampaikan tanpa mengharapkan hasil, kerana urusan Hidayah itu milik mutlak
Tuhan.
Persediaan
Hujjah
Firman Allah
dalam surah yusuf, ayat 108:
“Katakanlah
(wahai Muhammad) Inilah Jalanku, aku memanggil kepada Allah, atas Basirah, aku
dan orang-orang yang mengikutiku. Maha Suci Allah, Dan bukanlah aku termasuk
golongan yang menyekutukan Allah.
Seorang
petani bukan sahaja perlu mempunyai benih untuk menanam, segala pengetahuan
tentang sifat benih yang ditanam, tanah persemaian, cuaca dan sebagainya perlu
difahami dengan elok agar tanamannya melalui proses yang baik.
Pendakwah
juga perlu memahami ilmu dan hujjah yang kukuh, agar ‘pertumbuhan’ dakwahnya
tidak terbantut bukan hasil daripada kekuatan musuh, akan tetapi kelemahan
penghujahan di pihak pendakwah.
Inilah
masalah paling besar yang dihadapi golongan pendakwah khususnya mahasiswa
sekarang. Jika dilakukan soal selidik secara kasar, ternyata majority pendakwah
masih belum berjaya menguasai sejumlah keilmuan baik dari sudut fiqh dakwah
mahupun uslubnya. Sedangkan di sana ada buku karangan Al-Maududi, An-Nadwi, Al-Qaradhawi,
Buya Hamka, Bapak Natsir, Ust. Yahya Othman dan terlalu banyak bahan rujukan,
yang tinggal lagi komitmen untuk mendisiplinkan diri memahami intipati dakwah
dengan lebih berkesan.
+ ulasan + 1 ulasan
“Para Nabi, kemudian orang yang seperti mereka sesudahnya, dan orang semacam mereka berikutnya. Seseorang itu akan diuji sesuai dengan kadar agamanya. Apabila orang itu kuat agamanya maka semakin keras ujiannya. Kalau agamanya lemah maka dia akan diuji sesuai dengan kadar agamanya. Maka musibah dan ujian itu sentiasa menimpa seorang hamba hingga dia ditinggalkan berjalan di atas muka bumi dalam keadaan bersih dari dosa.”
(Riwayat Imam Tirmizi)