Saya dapat 'rehat', Alhamdulillah..

5 mac 2010, kurang lebih jam 4.20pm...

Berbekalkan hamasah yang tinggi untuk berlatih debat bahasa arab piala NC kali ini, segala jenis kertas dan netbook(yg saya panggil baby) saya masukkan dalam beg galas merah itu. Agak sedikit terlewat daripada masa yang disepakati kerana saya terpaksa siapkan beberapa perkara penting.
Sempat lagi saya ulangi video debat yang telah didownload malam sebelumnya. Sebagai pendebat yang kurang pengalaman, saya perlu menimba dari telaga-telaga yang penuh dengan ilmu dan kemahiran debat ini..

Petang itu sedikit suram. Hujan membasahi bumi Nilai. Hujan rahmat saya kira, kerna sudah lama kawasan ini tidak hujan, sehingga isu ini dibawa dalam khutbah Jumaat. Alhamdulillah..

Saya yang tidak punyai motor, meminjam dari sahabat baik saya untuk bergegas ke kampus. Walaupun sedikit hujan, janji perlu ditepati.
"hati-hati ye"
kurang lebih begitu pesanan 'akhir' beliau kepada saya.

Motor KAG itu saya pandu dengan kadar yang sederhana. Perjalanan seperti biasa di awal dan pertengahannya. Cuma di garisan 'penamat', bertukar luar biasa.
Tayar belakang mula tidak seimbang bila brek kaki ditekan. Makin tekan makin menjadi-jadi. handle motor dipusing ke kiri. Saya tidak mencium bau malang ketika itu. Betullah, malang tidak berbau.

Diri saya tercampak ke sebelah kanan. Motor ke sebelah kiri. tergolek sekali juga seingat saya. Hujan membasahi ruang kejadian.

Kita merancang, Allah juga merancang, maka perancangan Allah sentiasa yang terbaik.

Alhamdulillah. Ada guards yang tolong saya ditempat kejadian.
Alhamdulillah. Tiada kereta di tempat kejadian, hanya saya rebah bersendirian.
Alhamdulillah. Helmet saya pakai dengan cara yang betul.
Alhamdulillah. tiada luka luar kecuali sedikit di tangan. Saya juga tidak pengsan.

ringkas cerita....

5 mac 2010, kurang lebih pukul 11pm..

Kaki saya siap disimen. terdapat sedikit keretakan pada tulang kaki. tangan pula bengkak dan tak boleh diluruskan buat sementara waktu. hanya dibalut sahaja. Terima kasih kepada sahabat-sahabat saya yang membawa saya ke hospital. Allah sahaja yang akan membalas jasa kalian.

Tipulah jika saya kata tidak sakit dengan ujian ini. Pahit juga hendak menelannya buat kali pertama. Gelisah juga hati menerimanya.

Namun, 'teguran' Allah itu ada nilainya. Pasti ada.

seminggu berlalu

pejam celik, celik pejam, sudah seminggu berlalu daripada peristiwa 'teguran' itu.

Terlalu banyak perkara yang berlaku, dan saya pun tidak berhajat untuk merungkaikannya. Bukan saya tidak ingin, namun saya tidak mampu untuk merungkaikannya.

Bagaimana mungkin saya mampu mendifinisikan nilai ukhwah yang terjalin rapat setelah kejadian yang menimpa saya ini. Hatta sahabat dari Pandan Indah pun melawat saya. Dalam 1 minggu ini juga tidak putus yang bertanyakan khabar tentang diri saya, samada telefon atau sms, dan saya juga tidak putus menceritakan perkara yang sama berulang kali. (bukan mengeluh)

Bagaimana mungkin saya bisa menterjemahkan nilai mahabbah dan mawaddah yang ternyata zahir pada kedua ibu bapa saya yang datang dari kelantan ke sini. perjalanan yang memakan masa hampir 9jam untuk bertemu anaknya yang kalau dihitung tidak sampai 4jam.

Bagaimana saya mampu menghitung doa-doa yang adik beradik serta sahabat yang mendoakan kesejahteraan saya. Tidak kurang juga yang memberikan nasihat dan taujihat supaya saya tetap teguh dalam menghadapi segala ujian dari Allah.

Tidak. Sudah tentu saya tidak mampu menghitungnya. Bahkan saya tidak mahu berkongsi dengan orang lain, kerana ini sebahagian dari 'Intelectual Property'; atau harta intelek saya yang telah saya patenkan dalam hati dan jiwa saya.

Inilah pengalaman yang telah menjadi 'guru' saya. Guru yang tidak bercakap tetapi ia sangat mengajar dan mentarbiah diri saya. Mendorong diri agar sentiasa menilai diri dengan panduan Kebenaran, agar tidak sesat di perjalanan.

Sesungguhnya saya telah mendapat 'rehat', namun ia hanya rehat fizikal sahaja. Selebihnya, tidak akan pernah berehat walaupun sekejap. Segalanya perlu laju sekarang, isu ekonomi, politik dan sosial bergerak seperti air mengalir, dan saya tidak seharusnya bertakung di dalam kolam sahaja.

Mana mungkin perjuangan ini berehat, kerana ia nadi kita. Nadi perjuangan pejuang Islam.
'Kerja ini' akan diteruskan, kerana ia denyut nadi perjuangan.






Share this article :
 

+ ulasan + 6 ulasan

March 13, 2010 at 5:28 PM

semoga cepat sembuh !

March 13, 2010 at 9:29 PM

syukran..
~mesti kelas kurang 'hangat' tak de ana ek??? (^^)

Anonymous
March 14, 2010 at 2:13 AM

syafakallah ya farid...

ya sodiqi..

ya habibi..

ya rayyis..

ya basya..

n x lupa,

ya hadhari...

^_^


bila la kita nk bleh jmpa..

smoga sentiasa dlm prlindungan Allah...




yg merinduimu,

nasiruddin sobri...

.

March 15, 2010 at 10:25 AM

SyafakaLah syifa'an 'aajila!

" Adakah manusia menyangka bhwa mereka akan dibiarkan mengatakan kmi tlh beriman padahal mereka tidak diuji. Dan sesungguhnya Kami tlh menguji org2 sbl mereka. Lantaran itu Allah pasti mengetahui org2 yg benar dan org2 yg berdusta." (al-ankabut:2-3)

Bersyukurlah ats tarbiyah Allah ini,nikmat ditarik sementara agar kita semakin mengerti...kaffarah dosa menyucikan diri...trbiyah berupa kerehatan buat dikumpulkan kmbali sgla kkuatan utk menempuh cabaran menanti.

bersabarlah...sesungguhnya Allah sentiasa bersamamu.

March 16, 2010 at 11:43 PM

Masya-Allah...

Syafakallah ya akhi. ana baru tahu je ni, tak sempat menjenguk blog akhi.
Apa-apa pun semoga perjuangan tetap diteruskan demi menegakkan panji Islam.
~rehat di syurga~
Semoga Allah sentiasa bersamamu.. ya akhi.

Kata2 rindu tak mampu kuluahkan. It's alright as long as we are in the same path.

p/s: updatelah selalu blog ni kalau berkelapangan.

Anonymous
March 22, 2010 at 12:33 PM

setiap ujian yg Allah berikan kpd hambanya.adalah tnda kasih n cinta Allah kepada hmbanya.Allah sygkan farid.sb tu nak suh farid 'rehat'kn? gunekan lar rehat itu sebaiknya.moge Allah sembuhkan farid dgn cepat.amin~

Post a Comment
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. FARIDFARUQI - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger