belajar dari 'syajarah'....

Menulis untuk menafsir kehidupan...



Meniti hari demi hari dalam kehidupan di dunia ini, tidak salah kiranya kita menoleh kebelakangan. Menoleh bukan untuk berhenti dan kembali ke zaman itu, tetapi untuk meneliti liku-liku kehidupan yang telahpun dilalui, sebagai panduan dan pedoman. Walaupun mungkin sudah kabur pada penglihatan dan ingatan kita, namun ia tetap segar pada ‘penglihatan’ dan ‘ingatan’ Pencipta kita.


Teringat saya kepada zaman persekolahan saya dahulu, yang mana antara subjek yang saya agak meminatinya iaitu subjek sejarah. Saya masih lagi ingat satu bait perkataan yang sering diulang-ulang dalam buku teks tersebut :


“Those who cannot remember the past are condemned to repeat it....”


Walaupun sejarah agak membosankan bagi sestengah pelajar, namun pada saya sejarah amat penting. saya tidak nafikan diri ini juga beberapa kali tertidur semasa guru asyik dengan kata-katanya dihadapan. Cuma pada pandangan dangkal saya, sejarah patut dilihat dari sudut fiqh sejarah, bukan kepada penceritaannya sahaja. Itulah yang penting dalam memahami sejarah.

Tetapi, bukan sejarah yang saya ingin coretkan pada penulisan kali ini. Jauh sekali dari sejarah, hanya dekat dari segi ejaannya sahaja.


SYAJARAH; atau dalam bahasa melayu disebut sebagai POKOK. Dalam bahasa inggeris disebut tree, dan apa-apa bahasa yang sama waktu dengannya. Jadi, ada apa dengan pokok sebenarnya??


Permulaan yang baik bagi sebatang pokok terletak pada benihnya yang baik. Sudah tentu seorang yang bijak akan memilih benih yang baik untuk ditanam. Benih yang baik perlu ditanam dalam tanah yang baik, supaya boleh bercambah dengan elok nanti. Sesudah itu, apa yang perlu kita lakukan untuk memastikan benih itu bertambah dengan baik?? Pada asasnya, benih memerlukan kepada air, baja, cahaya matahari yang secukupnya serta peredaran angin yang elok untuk memastikan benih tersebut dapat bercambah dengan elok. Inilah mekanisme yang perlu kita ambil perhatian supaya benih tadi dapat hidup dengan ‘sempurna’.

Bermula dari benih tadi, akarnya mula bertunjang meluru ke dalam tanah. Setelah beberapa peringkat, pucuk pertama mulai terbit. Dari masa ke masa, kita mengharapkan akan tumbuhnya batang, daun, bunga dan buah yang elok nanti. Itulah pengharapan kita. Itulah matlamat kita. Akan tetapi, hasilnya tidak seperti

yang kita gambarkan. Kenapa perkara sedemikian berlaku??


Kalau kita lihat dari zahirnya, semuanya sudah elok,-batangnya cukup baik, daunnya tumbuh sehelai dua, akan tetapi kita perlu perhati secara keseluruhan, iaitu keadaan AKARNYA. Rupa-rupanya akarnya telah dirobek serangga perosak, ataupun tidak dapat mencengkam tanah dengan baik, ataupun mungkin tidak mendapat mekanisme yang sempurna. Bagaimana mungkin pokok itu akan menghasilkan buah yang elok, bunga yang cantik, daun yang menghijau jika akarnya sudah rosak, ataupun rosak teruk??


Habis sudah sesi analogi, berbalik kita kepada realiti sekarang.


Benih itu merupakan insan dan manusia itu sendiri. Manakala tanah yang saya maksudkan itu merupakan ISLAM. bersyukur kita, kerana kita ‘benih’ yang baik telah ditanam pada ‘tanah’ yang baik. Tetapi tiada guna jika tanah(ISLAM) sahaja yang elok jika tidak diberi mekanisme yang yang sempurna : iaitu TARBIAH ISLAM YANG SYUMUL. Dalam penjagaan ‘pokok’(manusia) itu tadi, apa yang paling penting penjagaan terhadap apa yang tertanam di dalam tanah tadi, iaitu AQIDAH KEPERCAYAAN YANG HAKIKI. Sekali lagi saya tekankan, apa yang penting ialah penjagaan kita terhadap akar tadi, iaitu AQIDAH KEPERCAYAAN YANG HAKIKI. Dari sini akan menumbuhkan ibadah yang sempurna, akhlak yang terpuji dan secara yang baik terpancar,-bermula dari AKAR tadi.



AQIDAH ialah perkara utama yang perlu dijaga. Jangan kita mengharapkan akhlak yang baik, jika pegangan AQIDAH kita goyah dek kerana bermacam perkara sekarang, seperti ‘serangga’ perosak yang cuba mengigit dari dalam diri manusia muslim. Ia perlu kepada penjagaan yang berterusan dan sempurna, dan bagaimana cara untuk kita mengetahuinya tidak lain ialah dengan kembali kepada buku panduan yang telah disediakan; AL-QURAN DAN AS-SUNNAH YANG SAHIH. Bertanyalah kepada pakar-pakar(ulama) untuk mengetahui dengan lebih mendalam.


Belajarlah dari pokok, untuk menilai diri kita, menilai cara dakwah kita, menilai pemikiran kita. Tidak ada gunanya jika seorang yang ibadahnya begitu banyak akan tetapi aqidahnya bercelaru. Fikir-fikirkanlah..


Jika guru berpesan supaya belajar dari sejarah, saya bawakan belajarlah dari syajarah(pokok).

Apa yang baik dari Allah, yang kurang dari kelemahan diri sebagai hamba yang hina.

Share this article :
 

+ ulasan + 1 ulasan

March 29, 2009 at 11:45 AM

salam..
kupasan yang menarik.
teruskan menulisa saudaraku.

salam

Post a Comment
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. FARIDFARUQI - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger