Tahu, faqih, iman (2)

Assalamualaikum warahmatullah

Menulis untuk menafsir perjalanan....

Menyambung tulisan saya mengenai perkataan TAHU yang telah saya cuba bawakan pada posting yang dahulu. Tahu merupakan satu permulaan yang penting dalam mencapai beberapa perkara yang lebih penting, khususnya bagi seseorang muslim. Bahkan, bukan muslim juga mampu untuk sampai kepada satu peringkat yang tinggi sedikit daripada peringkat TAHU sahaja.

Suka saya untuk mengfokuskan TAHU ini kepada skop ilmu, dan jangan pula kita mengecilkan dimensi ilmu itu yang berkisar pada coretan penulisan atau syarahan semata –mata. Mengetahui sesuatu khususnya dalam ilmu cukup menyenangkan sanubari para pecinta ilmu. Sama seperti saya, saya menjadi senang apabila ada yang ingin berkongsi ilmu dengan diri yang serba kerdil ini.mudah-mudahan, diri kita masih tergolong dalam golongan yang nabi unjurkan; orang yang tahu, orang yang belajar untuk tahu, orang yang mendengar akan ilmu, atau orang yang cinta akan ilmu.

apabila kita cuba untuk mendalami sesuatu ilmu itu, maka lahirlah satu peringkat yang tinggi daripada sekadar tahu,-FAQIH.Terdapat perbezaan antara TAHU dan FAQIH. Tahu merupakan peringkat kita meMAHAMI sesuatu, tetapi FAQIH ini melahirkan keFAHAMan yang lebih mendalam. Sebagai contoh, orang yang tahu agama, kita panggil sebagai ulama. Adapun pada mereka yang tahu dengan mendalam, dan faham dengan sebaiknya, maka kita panggil sebagai fuqaha. Terdapat perbezaan antara keduanya dari segi keilmuan mereka. Sama seperti saya yang hanya tahu mengenai beberapa perkara, berbanding dengan insan yang lain yang sarat dengan keilmuan dan kefaqihan mereka terhadap perkara yang saya hanya mampu TAHU sahaja.

Bagaimana pula dengan IMAN???

Inilah antara perkara utama yang saya ingin timbulkan, tatkala ia tenggelam dalam bah kejahilan masyarakat sekarang. Bermula daripada TAHU, beralih kepada FAQIH dan akhirnya mencapai tahap yang paling bernilai, IMAN... kenapa saya katakan demikian???


Ketahulah, bahawa tiap-tiap sesuatu yang kita lakukan pasti punyai matlamat tertentu. Dan pada landasan yang betul yang saya cuba kongsikan, matlamat kita TAHU sesuatu terutama dalam bab ilmu ialah untuk menambah IMAN dalam diri kita. Sekali lagi saya katakan, matlamat ilmu itu untuk bertambahnya IMAN kita. Jadi, setiap ilmu yang kita tuntut tapi tidak berhasil menambahkan iman dalam diri, maka tidak selayaknya ia dipanggil ILMU. Inilah yang saya katakan tadi, satu benda yang makin tenggelam dalam lapangan masyarakat, mengenai hakikat ILMU yang sebenar.

Akan tetapi, barangsiapa yang bertambah ilmu dalam dirinya dan bertambah juga cintanya kepada dunia serta isinya, maka tiada tambah pada dirinya melainkan bertambah jauh dia dari ALLAH... ini bukan sekadar renungan, tapi perlukan kesedaran...

Jika dilihat dari konteks al-Quran, Allah mengaitkan antara TAHU, FAQIH & IMAN. Bermula daripada mengetahui akan timbul kefahaman mendalam mengenai Kebesaran Kekuasaaan Sang Pencipta. Lantas, lahirlah KEIMANAN dalam diri seseorang.


Iman merupakan tahap yang diidamkan dalam diri muslim, kerana golongan inilah yang punyai ‘tiket’ masuk ke Syurga nanti.

Share this article :
 
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. FARIDFARUQI - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger