yang mana bernilai??

Terdapat 3 kes kematian yang begitu hangat diperkatakan, kerana kematian ini berlaku secara serentak. Dan ketiga-tiga kes ini melibatkan 3 orang pemuda yang masih lagi muda lah..

Kes pertama, seorang pemuda yang meninggal dunia di dalam masjid, dalam keadaan sujud mukanya menyembah bumi. Pakaiannya serba hitam, dan dipercayai bukan penduduk setempat di situ. Maka penduduk disitu mengatakan kemungkinan dia seorang musafir yang singgah untuk solat di situ. Mayat dia dibawa ke hospital untuk bedah siasat. Maka penduduk pun mengatakan dia mati dalam keadaan yang begitu mulia.

Kes kedua, seorang pemuda juga yang juga meninggal dunia. Dia telah meninggal dunia di tempat melontar di Mina. Dengan tangannya masih lagi terdapat beberapa biji batu, dan dalam keadaan yang begitu sesat, dia meninggal di situ juga. Mayat dia dibawa ke hospital untuk bedah siasat dan ramai yang mengatakan dia juga telah meninggal dalam keadaan yang mulia.

Kes ketiga juga kes kematian, tetapi sedikit berbeza dari kedua-dua kes di atas. Seorang pemuda yang meninggal dalam keadaan yang cukup tragis, kepalanya berdarah dipukul botol arak, dan tangannya juga memegang botol arak. Dan beliau meninggal di tempat yang begitu hina, di kelab malam yang penuh dengan maksiat. Beliau meninggal di tempat kejadian serta merta. Polis menganggap kes ini merupakan pembunuhan, dan mayat beliau dibawa ke hospital untuk bedah siasat. Orang ramai memandang serong ke atas kes kematian itu tadi.

Berlakulah bedah siasat dan terungkai segala asbab kematian ketiga-tiga pemuda itu tadi.


Setelah disiasat kes pertama tadi, maka terjawablah siapa dia si mati itu. Rupa-rupanya, dia merupakan seorang pencuri yang dikehendaki polis kerana telah melakukan beberapa siri kecurian di rumah-rumah. Dia yang telah meninggal di dalam masjid ketika hendak mencuri peti di dalam masjid, mati terkejut melihat seekor kucing yang
melompat masuk ke dalam masjid itu. Terungkailah kes tersebut.

Setelah disiasat kes kedua pula, ternyata berlainan dari sangkaan yang awal tadi. Si dia yang mati itu ialah salah seorang pencuri yang mempunyai sindiket yang begitu besar di sana. dalam usahanya mencuba untuk mencuri barangan dari jemaah umrah, terkena batu yang dilontarkan oleh jemaah yang berada di belakang. Maka meninggallah dia di situ. Terungkailah kes tersebut.

Adapun dengan kes ketiga, satu kebenaran telah ditemui. Setelah disiasat, rupa-rupanya si mati itu merupakan seorang ustaz yang begitu santun peribadinya. Keberadaannya di situ untuk membawa adik kesayangannya yang telah terleka dengan kehidupan dunia untuk pulang bersamanya, keluar dari segala kegelapan kepada cahaya yang satu. kasih sayangnya kepada adiknya itu membawanya menemui kematia tatkala kawan adiknya telah memukul…kepala abangnya itu. Botol arak yang di pegang si mati itu merupakan botol arak adiknya. Kematian beliau membawa makna, apabila adiknya telah kembali ke jalan yang benar. SubhanaLlah, pengorbanan yang begitu besar.

Justeru, apa yang ingin saya simpulkan di sini,

-yakinilah, ketentuan ajal maut itu bukan dalam percaturan kita. Kita tiada hak memilih tempat dan masa untuk meninggal. Namun, kita punyai IKHTIAR di dunia ini untuk memilih samada hidup dalam kejahilan, atau dalam rahmat Allah.

-ajal maut itu juga tidak kira usia. Sesiapa sahaja boleh dijemput oleh Allah bila-bila masa. Bahkan, saya juga boleh meninggal dunia bila-bila masa sahaja. Maka, usia muda kita ini perlu diguna sebaik yang mungkin untuk berbuat BEKALAN, bukan terus mencipta KHAYALAN.

-sentiasa berhusnu dzan dengan apa yang berlaku. Tiada yang rugi jika kita sentiasa bersangka baik, malah mendapat pahala lagi di sisi Allah.

-pastikan hidup kita ini bernilai, kerana yang akan dinilai nanti bukan mati kita, tapi amalan hidup yang kita telah jalani.
Maka antara dia,dia, dan beliau di atas tadi, siapakah yang lebih bernilai???

Sekadar perkongsian…
Share this article :
 

+ ulasan + 1 ulasan

September 17, 2009 at 8:36 AM

subhanallah..sdkit 'tersedak' bila baca post adik kali ni. tba2 ingatan kepada sebuah kematian datang, dlm kita buat 'keja' kdg2 kita terleka.. apa2pn teruskan menulis, mga jd smbgn yg bsar dlm ptarbiyyahn pengunjung. salam lebaran, maaf atas slh silap.

Post a Comment
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. FARIDFARUQI - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger