keperluan hidup ini (1)...

"jika iman dan keyakinannya tidak kokoh, seorang hamba akan dikepung syubhat dari seluruh arah, dan dikelilingi sifat ragu dari semua penjuru. Semua ini akibat lemah ilmu dan ketidaktajaman mata hatinya..."-hukama.

Saya mulakan perkongsian pada kali ini dengan satu hikmah yang cukup bernilai, apatah lagi kepada sahabat-sahabat seperjuangan yang memikul pena dan buku dalam meneruskan hidup sebagai pencari ilmu- ilmu dunia dan akhirat, insya Allah. Bahkan, ini juga merupakan teguran buat diri yang masih lagi jahil dalam erti kata memenuhi tanggungjawab seorang pelajar jurusan agama. Doa dari sahabat amat saya harapkan untuk terus istiqamah dalam sabar dalam menempuh mehnah perjuangan hidup ini.

Pernah saya kongsikan dalam pertemuan dengan para duat yang berwibawa pada satu program anjuran Sekretariat Pendakwah Muda Malaysia (SPMM) di bawah unit Dakwah dan Khidmat masyarakat berkenaan dengan keperluan seorang pendakwah masa kini. Pertemuan yang dirancang satu jam sahaja berlanjutan hampir dua jam.

Saya mengingatkan, keperluan seorang pendakwah itu bukan sekadar bersemangat (hamasah) semata. Hamasah itu pada hemat saya banyak dibentuk oleh faktor sekitar (biah). Biah yang baik mampu untuk mempengaruhi jiwa yang lemah untuk bersemangat dalam melakukan apa jua perkara, dan dalam konteks ini seorang pendakwah itu bisa menjadi bersemangat jika biah yang baik itu membentuknya. Realitinya, jika kita lihat di alam persekolahan dahulu, dengan arahan yang tegas dari pihak guru, dan juga dorongan rakan-rakan dan sebagainya, kita mampu untuk istiqamah dengan solat berjemaah, mampu membaca al-ma'tsurat pagi dan petang bahkan qiamullail hujung minggu menjadi rutin.

Namun, jika biah solehah itu sudah hilang, maka dibawa pergi bersamanya sifat hamasah itu tadi. Maka segala amalan yang baik itu tadi mula pudar dalam diri. Ibadatnya berkurang, akhlaknya merudum, jiwanya kontang tanpa zikir dan aurad. astaghfirullah....

Situasi yang berlaku sekarang, tiap-tiap daie itu perlu dan pasti turun ke medan dakwah yang penuh dengan cabaran dan mehnah, yang akan menguji kesabaran, keikhlasan, dan kesungguhan mereka. Maka mereka butuh lebih dari sekadar semangat. Mereka butuhkan sesuatu yang mampu membangkitkan jiwa-jiwa yang lemah itu. Mereka butuhkan ILMU!!!

Keperluan Pertama- Ilmu yang membuahkan Amal.

Dalam beberapa siri pertemuan dengan beberapa ustaz, saya mendapat satu sentuhan berharga, dan boleh saya kongsikan bersama-mana tahu, mungkin ada manfaat padanya.

Keperluan utama yang perlu ada pada diri seorang aktivis dakwah itu ialah ilmu. Penguasaan ilmu yang betul akan melahirkan amat yang soleh dan baik.

Umum mengetahui, salah satu perkara yang diketahui umat islam secara mutawatir adalah wahyu pertama Allah yang turun ke hati Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam(s.a.w) berupa ayat-ayat pertama surah al-'alaq, disampaikan malaikat Jibril alayhi salam pada pertemuan pertama mereka di Gua Hira. Ayat-ayat ini adalah firman Allah taala, maksudnya:

"Bacalah dengan (menyebut ) nama Tuhanmu Yang Menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah, Yang Mengajarkan (manusia) dengan perantaraan kalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya" (al-alaq, 1-5)

Turunnya ayat-ayat ini pada awal kerasulan mengandungi tujuan tersendiri- untuk menunjukkan keutamaan dan keharusan memprioritaskan ilmu. Dengan ilmu semua hal dimulai, dan dengan ilmu semua amal dibuka. Perintah membaca diulang sebanyak dua kali, maka kita dapat fahami membaca itu kunci kepada ilmu.

Sesudah itu turun ayat-ayat berikut:


"Hai orang yang berselimut, bangunlah, lalu berilah peringatan! Dan Tuhanmu agungkanlah. Dan pakaianmu bersihkanlah. Dan perbuatan dosa (menyembah berhala) tinggalkanlah. Dan janganlah kamu memberi (dengan maksud) memperoleh (balasan) yang lebih banyak. Dan untuk (memenuhi perintah) Tuhanmu, bersabarlah"
-mafhum firman Allah, Al-muddattsir, (74:1-7)

Ayat-ayat al-muddatsir menyuruh beramal; amal yang terkait dengan manusia,-bangunlah, lalu berilah peringatan!, amal yang terkait dengan Allah- Dan Tuhanmu agungkanlah, dan amal yan berkait dengan diri sendiri- dan pakaianmu bersihkanlah.

terdapat ayat yang menyuruh beramal dengannya, ada juga ayat yang terkait dengan meninggalkan- dan perbuatan dosa (menyembah berhala) tinggalkanlah,
Dan janganlah kamu memberi (dengan maksud) memperoleh (balasan) yang lebih banyak. Lalu semua ayat itu dibingkai dengan sabar kerana Allah Taala- Dan untuk (memenuhi perintah) Tuhanmu, bersabarlah..

Dapat kita fahami, bahawa ilmu lebih dahulu mendahului dari amal. Kerana ilmu yang meluruskan amal serta mengajarkan syarat dan rukunnya. Hukama juga mengatakan "ilmu tanp amal itu gila, dan amal tanpa ilmu itu buta"..

Bahkan, perlu juga kita fahami dari ilmu itu akan membuahkan amal. Fudhail bin 'Iyadh dalam menafsirkan ayat al-mulk, "amal yang paling baik', maka beliau mengatakan amal yang paling baik ialah amal yang ikhlas dan benar. Adapun amal ikhlas tapi tidak benar tidak diterima, dan amal yang benar tapi tidak ikhlas juga tidak diterima. Beliau mengatakan:

"amal yang ikhlas itu amal kerana Allah, dan amal yang benar amal yang sesuai dengan as-sunnnah".

Maka, seseorang yang ingin beramal perlu kepada kedua syarat ini, dan yang mampu menghimpunkan dia syarat ini lantas dengan ILMU. Ya, persis sekali!


Jika sese
orang tidak mengetahui apa yang dibawa Rasulullah, tentu dia tidak mampu melaksanakan amal yang benar. dan jika seseorang tidak mengetahui Tuhannya, mana mungkin dapat mengikhlaskan amalnya kerana Allah, Tuhannya. Justeru, ilmu adalah penuntun keikhlasan dan penuntun mengikuti sunnah dan manhaj baginda s.a.w.

SubhanaLlah...

Saya menasihati diri dan juga sahabat supaya terus menyibukkan diri mencari ilmu. bertebarkan di muka bumi menggali telaga ilmu lalu mencedoknya untuk terus hidup dalam lingkungan rahmat dan inayah dariNya. Bagi mereka yang ingin menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemaksiatam-yakni berdakwah, juga memerlukan ilmu dalam amalnya itu. Jangan hanya beralaskan emosi dan akal dalam menjalankan kerja islam, sehinggakan dalil pun tidak pernah dituntunnya dari al-quran mahupun dari sunnah Ar-rasul. Bangkitkan kesedaran mereka dengan kefahaman islam yang ampuh, supaya amal yang kita lakukan ikhlas dan benar di sisiNya...

Mustahil kita dapat berjalan dalam gelap tanpa pelita ditangan tidak menyala....

Share this article :
 
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. FARIDFARUQI - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger