ILMU & MAKLUMAT (II)


Assalam awalu kalam..

Menulis untuk menafsir kehidupan…

Alhamdulillah, imtihan nihaie telahpun selesai kami, pelajar tamidi Shariah walqanun, lalui dengan sempurna. Mungkin agak memenatkan bagi diri saya, tapi segala penat lelah & usaha, saya letakkn kepada tawakal kepada ALLAH… Dia yang berhak menentukan yang terbaik untuk diri saya ini..

Mengenai ilmu dan maklumat,,

Apa bezanya yang kita boleh nampak?? O.k, yang pertama dari segi ejaannya tapi terdapat perbezaan yang lebih nyata, tapi dikaburi oleh pandangan mata biasa..

‘ni kalau dapat result tinggi, mesti dapat anugerah dekan..’

‘Score biar *molek, boleh dapat JPA.. alhamdulillah’

Mungkin ni antara tuturan kwn2 kita yang lain, atau pernah terlintas di hati kita.. tapi adakah kita ini betul2 IKHLAS, dalam mencari ilmu?? Atau kita sekadar mendapat maklumat??

Seorang kawan kita, perangainya boleh ‘tahan’, selalu tak masuk klas. Selalu tertidur dalam kelas, suka buat bising.. boleh tahanla perangai dia.. tapi ble time exam, markah dia pun boleh tahan juga..

Seorang lagi, memang amat baik perangainya, *jughuh. Kelas tak pernah miss, assignment sentiasa siap. Sentiasa bertanya kepada lecturer kalau tak faham.. dia nak tahu kenapa &mengapa..Tapi, markahnya tidak lah sebagus yang seorang lagi..

Ini hanya contoh,

Inilah beza antara mereka yang hanya mendapat maklumat dan mereka yang inginkan ILMU.. semua orang mampu mendapat maklumat.. mereka yang ingin menjadi doctor, tidak perlu kepada hijab yang labuh, tidak perlu menutup aurat, tidak perlu menjga adab untuk mendapat maklumat.. semua mampu mendapatkannya.

ILMU??

Seorang ustaz pernah berbicara kpd saya, hidup ni perlu cari ilmu, bukan sekadar maklumat.. ilmu ini ialah,

SESUATU YANG KITA BELAJAR@FAHAMI, DENGANNYA DAPAT MENDEKATKN KITA KEPADA ALLAH, DAN SEMAKIN KITA CINTA AKAN ALLAH S.W.T.

Meniti muitara kata Imam Malik r.a mengenai ilmu “ilmu itu bukanlah dengan membayakkan riwayat, tetapi ilmu itu adalah CAHAYA yang ALLAH letakkan dalam hati…”

Subhanallah…

Kadang-kadang, perjalanan hidup ini sering kali diuji.. liku jalan yang sukar untuk kita dapatkan ilmu, mungkin juga dengan kegagalan pada pertama kali, tak bermakna gagal selamanya.. Allah menguji kita.. dan kalau kita sentiasa berjaya juga, itu juga ujian dariNya.. fitrah perjalanan…

CARILAH ILMU DALAM KEHIDUPAN, BUKAN MAKLUMAT YANG DIIMPIKAN, TAPI REDHA YANG DIPERLUKAN, UNTUK PERJALANAN DALAM KEHIDUPAN..=)

12 November 2008/ 12.14pm.

Share this article :
 

+ ulasan + 1 ulasan

November 17, 2008 at 11:35 AM

permulaan yang awal, Bismillah...

kata buya HAMKA,

" hujung aqal pangkal agama"

Post a Comment
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. FARIDFARUQI - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger