Ke pangkuan Bonda…




suasana mendamaikan hati.....


Assalam awwalu kalam,

Bismillah,

Menulis untuk menafsir kehidupan…

Hampir seminggu lamanya saya berada di pangkuan 'bonda' tercinta, ibunda dan juga Kelantan yang ku sayangi. Setelah lama berada di luar sana, akhirnya saya balik ke 'kubu pertahanan' untuk mengembalikan 'tenaga' dalam diri, kerana perjalanan & perjuangan di luar sana masih belum berakhir. Begitu letih berada di luar sana, kadang-kadang rasa terpinga-pinga menghadapi 'racun' yang datang dari segenap arah. Lega bila dapat pulang kembali, walaupun sedikit 'terluka', namun saya melihatnya sebagai satu pedoman, agar tidak terkena lagi kemudian hari..

Apa yang saya madahkan ini???

Sebenarnya, tidaklah seteruk yang digambarkan. Menghadapi hari-hari yang indah di perantauan, satu kenangan yang indah bagi diri saya. Banyak yang dapat saya pelajari ketika berada di luar sana. Namun seperti yang saya katakan, berada di Kelantan lebih melegakan diri saya, kerana 'tenaga' dapat saya kumpulkan di sini. Kalau di sana, susah untuk mendekati para ulama, di sini menjadi kebiasaan penduduk untuk keluar beramai-ramai, meraikan majlis ilmu di Dataran Ilmu Kota Bharu, yang dikenali sbg tempat 'tadahan wahyu' pada setiap pagi jumaat. Diisi dengan variasi kuliah seawall 8.30 pagi (fiqh sirah, fiqh 4 mazhab), diikuti dengan kuliah tetap oleh Tuan Guru Nik Aziz pada pukul 9.30 pagi. Permulaan yang barakah pada hari yang barakah.


Banyak juga 'ubat' dari 'peluru' yang saya dapat di sini. Dengan lokasi rumah yang tidak jauh dari masjid, dan berdekatan dengan Kolej Islam Sultan Ismail (KIAS)nilam puri, suasana yang begitu mendamaikan jiwa yang memandang. Dapat juga saya bertemu ustaz-ustaz dalam perkongsian saya dengannya tentang suasana saya di luar sana. Konklusinya, hati ini dapat merasakan perbezaannya. Saya ingatkan diri ini yang lebih-lebih, namun sahabat yang lain juga berkata sedemikian rupa.

Pernah sahabat saya berkata "*suko la raso boleh balik smula, bezo do oh kalu dok lua nga sinih. Nok cari pondok mudoh, zuk isle tu molek sini la. Kalu dok sano, nak kno cari dulu mano tempak ngaja supo tok guru, tapi balik klate gak, sero selamak jah jiwo nih..haha"

Siapa yang tak rasa damai bila kembali ke pangkuan 'bonda'??

Namun, pada saya, melihat keadaan dari sudut yang lain kerana apa yang saya pegang, "apa yang ALLAH lakukan tiada yang sia-sia, pasti ada hikmah di sebaliknya.."'

see things in positive think.. bila difikirkan, memang banyak yang saya pelajari dengan 'racun' tersebut, kerana ada juga sebahagiannya 'madu' yang manis ditelan…

semester yang kedua akan tiba, apa yang akan berlaku di sepanjang perjalanan, saya pun tidak tahu lagi. Namun, mengagak memang menjadi perkara yang perlu, supaya perjalanan akan lebih elok dari seblumnya. Bukankah mu'min itu sentiasa baik dari ke hari???

Teringat seorang kawan menghantar mesej kepada saya

Salam, brothers, sisters and frends…

Tambah baikkan kekuatan,

Pulihkan kelemahan &perbaiki kesilapan kita 4 da next sem…

I don’t want to see u again,

I just hope to see a BETTER u…

Merancang perjalanan, supaya keredhaan sentiasa dicapai di setiap liku perjalanan…

*seronok dapat balik kelantan, suasana sangat berbeza berbanding dengan di luar sana..nak pegi pondok senang, biah islamiah dapat dirasai di sini. bila kat luar, kena cari kuliah yang macam tok guru punya, tapi klau kat sini, tenteram je rasenye..haha

22 Dzulkaedah 1429H/20 november 2008

12.24 pagi

Share this article :
 
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. FARIDFARUQI - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger