Permulaan, pertengahan atau pengakhiran??


Assalamu’alaikum

Menulis untuk menafsir kehidupan,

AlhamduLillah, akhirnya telah bermula semester baru pengajian saya di universiti. Setelah bercuti dan ‘berehat’ selama hampir 3minggu di rumah ayah saya. Ya, saya hanya hidup menumpang d rumah ayah saya, dan di universiti juga saya hanya menumpang di rumah kolej kediaman yang bukan hak saya, dan hakikatnya saya hanya seorang hamba yang tidak punya apa2, hidup menumpang di tanah dan udara ALLAH, tanpa dikenakan sebarang bayaran pun. Kalaulah dikenakan bayaran, mau pinjam dengan Ah Long lah jawabnya. Shukur Alhamdulillah…

hampir 3 minggu di rumah bukanlah satu tempoh yang lama, bahkan tak puas rasanya bila dapat balik ke pangkuan bonda. Salah satu nikmat dunia yang saya perolehi. Tak sempat nak rehat lama2, bahkan saya ingat lagi sebaik sahaja sampai rumah hari tue, akh taufiq terus sms kata ada nadwah kat sekolah. Tak sempat nak jumpa abah ummi yang bekerja, terus stat motor pergi sekolah. Tapi saya puas, puas hati dapat pergi memenuhi harapan(walaupun mungkin bukan harapan) urusetia. Kekadang, dapat jumpa mereka pun dah cukup memuaskan hati saya. Ukhwah tak dapat dilihat, hanya dapat dirasa manisnya.

Umi dan abah memahami, dan saya juga tidak mahu kepercayaan mereka terhadap saya dirosakkan. Walaupun pernah tidak pulang ke rumah,namun mereka memahami diri saya. Dan saya sendiri pun tidaklah melencong ke tempat lain, nak pergi jauh2 pun, motor pun dah uzur macam tuannya. Nikmat yang masih bertahan sampai hari ini, Masha Allah…

Macam yang saya katakan dahulu, cuti tempoh hari saya ada buat perancangan yang ringkas2, sekadar merangka perjalanan hidup. Maklumlah, kata orang semangat di awal semester ni. Sahabat saya pun ada bagitau ini menjadi permulaan yang baru baginya.
PERMULAAN??

Saya berfikir sejenak, adakah saya sendiri dalam peringkat permulaan hidup?? Ataupun saya sudah berada ditengah-tengahnya??
Bagaimana jika ‘this is the end of my life’?

Kekusutan saya terus diredakan dengan penawar hati :

“Katakanlah: "Aku tidak berkuasa mendatangkan kemudharatan dan tidak (pula) kemanfaatan kepada diriku, melainkan apa yang dikehendaki Allah." Tiap-tiap umat mempunyai ajal. Apabila telah dating ajal mereka, maka mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak (pula) mendahulukan(nya).”
(mafhum surah Yunus, 49)

Sayyid qutb menguntaikan kata-katanya sekali lagi kepada saya :
“apabila kita hidup hanya untuk kita, hidupnya amatlah singkat. Bermula dari bermulanya kita dan berakhir dengan berakhirnya umur kita yang terbatas. Tapi jika kita hidup selain dari kita (fikrah kita), sesungguhnya hidupnya panjang dan mendalam. Bermula dari bermulanya kita dan berakhir dengan berakhirnya dengan luputnya manusia di muka bumi ini”

Persoalannya bukan pada umur kita yang panjang, tapi pengisian dalam jangka umur kita itu. Apa guna jika umur panjang diisi dengan maksiat kepada Rabb?? Seorang sahabat nabi( Muadz tak silap saya), dapat merasai nikmat iman dan islam hanya 6 tahun, tetapi di saat kematiannya, bergegar langit Allah, kerana malaikat yang merintih pemergian sahabat yang mulia itu. Subhanallah….

Tidak perlu kita risau mengenai angka yang ada pada diri ini, yang tetap akan bertambah walaupun disekat. Apa yang penting, sentiasa BERSHUKUR, BERUSAHA dan BERINGAT; shukur apa yang ada sekarang ini, berusaha untuk yang lebih baik, dan beringat-ingat dalam setiap langkah.

Farid hadhari pula berkata :
Bagiku, tidak perlu kusibukkan dengan pengakhiran (kematian) yang elok, ataupun permulaan yang sempurna, tetapi apa yang berlaku di antaranya. Akhir itu urusan ALLAH, mula itu singkat sahaja,namun diantaranya adalah tawakal dan ikhtiarku...

~sekadar menghilangkan sedikit kekusutan di perjalanan…

3-12-2008

5 Dzulhijjah 1429H
12.32 AM-kksi
Share this article :
 
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. FARIDFARUQI - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger