hidupku dengan istighfar!!!

Assalamu3laikum..

Menulis untuk menafsir kehidupan...


Mengimbau sejarah hari-hari yang ku lalui, terlalu banyak yang perlu saya sendiri renungkan. Sebagai manusia biasa, siapa pun tidak dapat menjamin hari yang kita lalui, tiada dosa yang kita goreskan di dalam kehidupan. Buka sahaja mata kita, terus kita melakukan dosa. Bukanlah semuanya begitu, tapi hampir kebanyakannya begitu. Jagan pernah nafikannya.

Begitu juga dengan kehidupan saya, tak pernah lekang dari dosa. Sebagai pelajar, saya banyak menghabiskan masa di kampus. Mulut saya berbicara,saya terlalu banyak bicara. Di hadapan pelajar, bersama rakan, di belakang mereka dan sebagainya. Mulanya sedikit berisi, tetapi lama kelamaan, sudah lari dari perkara bermanfaat. Adakah saya boleh menjamin, tiap bait perkataan yang saya untaikan dicatit pada amalan kebaikan?? Atau mungkinlah semua nya buruk dan palsu belaka???

”maka siapa yang beramal baik akan ditimbang walaupun sebesar zarah, dan siapa yang beramal buruk akan ditimbang walaupun sebesar zarah...”

Mafhum surah al-zalzalah:7-8

AstaghfiruLlah....AstaghfiruLlah..

Tiap hari saya akan berjalan. Ada kalanya berseorangan, ada kalanya bersama sahabat. Dari kolej kediaman menaiki bas ke kampus, untuk mendapat secebis ilmu dari pensyarah yang saya sayangi. Tetapi, adakah hati saya sentiasa terdorong untuk mencari ilmu, atau sekadar ’mengisi masa lapang’ saya?? Setiap langkah saya ke dewan kuliah, adakah saya sentiasa menanam niat menuntut ilmu kerana ALLAH??Niat saya sudah berubah. Hati saya sudah terpesong. Pergi ke kuliah, menghadap buku untuk dihafal dan dicetak kembali dalam kertas peperiksaan. adakah itu yang perlu ada pada seorang muslim??

AstaghfiruLlah....AstaghfiruLlah..

Saya seringkali menarikan jari saya di atas kekunci hanset saya. Laju menaip. Menghantar mesej kepada insan yang saya sayangi; ibu bapa, guru, sahabat. Bertanya khabar, menyambut salam dan sebagainya. Kekadang, saya menghantar mesej nasihat buat rakan-rakan, yang kadang-kadang mengadu masalah kepada saya. Ada kalanya saya menolong mereka, tetapi dibawa pula perkara yang tiada kaitan dengan masalah mereka. Saya jadi serba salah, kalau tidak dibalas mungkin berlaku salah faham. Tapi, dimana saya letakkan Allah ketika itu??? Saya harap rakan yang lain mengerti keadaan saya.

AstaghfiruLlah....AstaghfiruLlah..

Saya terpaku sendirian. Hati membilang-bilang, apakah kebaikan yang telah saya lakukan untuk Islam sepanjang hidup saya ini?? Adakah cukup dengan solat 5 kali sehari, puasa sebulan setahun??? dalam 5 kali solat, bolehkah saya menjamin semuanya dilakukan dengan khusyuk?? Adakah saya sertakan dengan kauff dan raja’ kepada Rabb?? Puasa saya selama sebulan pula, tidak mustahilkan saya ini tergolong dalam golongan yang dimaksudkan Baginda s.a.w., yang hanya mendapat lapar dan dahaga??

AstaghfiruLlah....AstaghfiruLlah..

Sudah tentu mustahil bagi diri yang kerdil ini untuk mengelak dari melakukan dosa dalam sehari. Namun, saya bertuah mendapat Allah, Tuhan yang pengampun dan mengasihi hambanya. Dia memberi pengampunan kepada hamba yang berharap kepadaNya. Malah, Allah lebih suka mengampun dari menghukum hambanya. Hidup saya perlu sentiasa beristighfar, di bibir seboleh-bolehnya, dan di hati sentiasa. Sedangkan Baginda yang ma’sum sentiasa beristighfar, tidakkah berasa malu kita yang berlumpurkan dosa, berdakikan maksiat untuk berbuat lebih dari itu...fikirkanlah..

Tatkala mana kamu bangun dari tidur dan masih lagi dapat menghirup udara Allah, bukanlah kerana kamu sihat maka kamu masih lagi hidup, kerna syarat mati bukan hanya sakit. Bukan juga umur kamu masih muda, kerna syarat mati bukan hanya tua. Tetapi kerana Allah mengetahui kamu masih punyai dosa yang banyak, maka diberikan peluang untuk kamu bertaubat dan memohon keampunan dari Allah s.w.t. itulah hakikat kehidupan.

Jangan kita sibuk menghitung dosa sehari-hari, tapi hitungkan taubat dan istighfar kita kepada Allah.

AstaghfiruLlahal’azim....

Share this article :
 
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. FARIDFARUQI - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger