Biarlah keletihanku bermakna...

Assalamua’laykum...

Menulis untuk menafsir kehidupan..

Malam merupakan satu waktu yang amat beerti buat saya. Bukan bermakna waktu lain tidak membawa apa-apa erti pada diri ini, tetapi malam merupakan waktu yang lebih sedikit maknanya. Ini kerana malamlah waktu saya dapat meluangkan masa, menyusun jari jemari untuk dicoretkan dalam blog ini. Perlu saya akui, 2-3 minggu ini saya amat sibuk dengan tugas-tugas yang telah dipertanggungjawabkan; menyebabkan jarang sekali saya hendak bersama-sama sahabat yang lain di rumah. Masakan tidak, pergi kuliah matahari sebelah timur, balik kuliah matahari sudah sebelah barat. Pun begitu, saya teringat syair arab yang saya pelajari:

Berletihlah kamu (dalam pekerjaanmu)!! Maka sesungguhnya kenikmatan hidup itu pada keletihan kam...

~ Al-imam As-shafie

Keletihan merupakan kawan saya sekarang, kemana saya pergi pasti dia akan bersama saya. Nak pula seminggu dua ni, kerap pula dia singgah berjumpa dengan saya. Memang itulah hakikatnya, jika ingin diri dinamakan pejuang, maka letihlah yang perlu dia hadapi. Layan sikit-sikit sahaja kawan yang satu ini, jangan lama sangat. Nanti habis kita dilayannya.

Saya baru sahaja selesai dengan pertandingan debat piala naib canselor. Tak pernah sebelum ini dipanggil untuk berdebat, kalau sekadar tazkirah ringkas pernah juga diajak orang. Debat sangat asingdengan saya, kerna saya cuba untuk berpeganag dengan wasiat hassan al-banna, antaranya:


Jangan memperbanyak perdebatan dalam berbagai bidang perbicaraan kerana hal ini semata-mata tidak mendatangkan kebaikan.."


Adapun dengan debat NC kali ini, alhamduliLlah, banyak juga faedah dan hikmah yang saya dapat. Setidak-tidaknya, dapat juga saya berjumpa dengan kakak saya dari jauh melihat saya berdebat. Haha..

Tapi entah apa-apa yang saya lakukan pada pusingan pertama, gugup saya dibuatnya. Intonasi saya tidak seperti debat, kata senior saya seperti intonasi penceramah. Memang, sebab saya tidak pernah berdebat. Tapi saya cuba dan terus mencuba, kerana saya sangat suka untuk mencuba benda yang baru. Ya, itulah saya. Mencuba sesuatu yang menatijahkan perkara yang positif pada pelakunya, tidak seperti cuba merokok yang memang tiada khilaf tentang bahayanya. Dari aliran sains tulen, saya menceburi bidang sastera (syariah &undang-undang), dari pentazkirah kepada pendebat, mungkin apa nanti yang saya akan lakukan-insya Allah pelajar kepada pejuang saf hadapan dalam Islam. Itulah cita-cita saya..

Keletihan menerpa saya lagi sekali...

Menjadi urusetia pelajar untuk program anjuran universiti, satu lagi perkara yang agak baru. Saya diamanahkan untuk memberi pengisian untuk slot sebelah malam peserta di kolej kediaman bersama sahabat yang lain. Maka adalah sedikit pengisian yang dibuat. Peserta ini merupakan pelajar spm yang menunggu keputusan yang akan keluar tidak lama lagi. Sedikit perkongsian dengan mereka tentang kehidupan di kampus membuatkan saya teringat diri saya dahulu yang pernah berada dalam keadaan mereka. Apapun, saya mengucapkan terima kasih kepada sahabat yang lain yang sememangnya lebih bertanggungjawab dari saya. Terima kasih semuanya.


Pernah satu hari saya begitu tertekan, disebabkan masa berlari sedangkan saya berjalan. Kalaupun saya berlari, maka masa merupakan pelari pecut. Tidak terkejar saya dibuatnya. Sibukla katakan, kerja sana sini. Assingment lagi, taqdim lagi. Masa terus berlari. Saya sedikit kecewa dengan dengan diri saya. Kepenatan dan keletihan. Seorang sahabat datang mengingatkan saya dengan kalam Allah :

...dan janganlah kamu (merasa) lemah, dan jangan pula bersedih hati.. kerna kamu paling tinggi (darjatnya) jika kamu orang beriman...

Mafhum surah Ali imran, 139

Saya tunduk dengan kalam Allah. Kerana saya bercita-cita menjadi orang beriman, maka inilah saya yang perlu saya hadapi. Siapalah saya nak dibandingkan dengan pemimpin Islam yang dahulu yang malamnya tak pernah lena, petangnya pula dengan kepenatan yang berpanjangan. Sungguh saya katakan, prinsip pejuang ’mujahid di siang hari, sufi di malam hari’, belum lagi saya tatbiqkan secara sepenuhnya, seperti kata orang- belum lagi membudayakannya. Dan tidak akan dan selamanya tidak dapat saya bandingkan dengan kisah anbia dengan saya yang sekecil biji sawi ini. Nabi Ibrahim a.s pmerintah yang paling ulung di dunia, dengan segenap kuasa ketenteran miliknya –jin, syaitan, haiwan, manusia; akan tetapi dahinya tidak pernah lupa tunduk di atas tanah yang hina menyembah Rabb yang Maha Agung.

Ya, keletihan satu perkara biasa. Itulah syarat sebagai seorang pejuang. Maka kalau keletihan tidak menjadi barang permainannya, tidaklah dinamakan pejuang pada dirinya. Saya juga gembira pabila keletihan menerpa, kerana ia membawa erti saya hidup di dunia; lebih-lebih lagi dalam gerak kerja islam. Maka sesiapa yang menyibukkan dirinya dengan akhirat, dia tidak akan tertipu dengan kehidupan dunia.

Biarlah letih di dunia, jika syurga ganjarannya nanti...

Share this article :
 
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. FARIDFARUQI - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger