Tahu, faqih, iman...(1)

Assalamua’laikum...

Menulis untuk menafsir kehidupan...

Hari yang agak tenang bagi diriku. Biasalah, hari minggu beginilah dapat ana berehat di rumah. Tapi rumah ana hari ini sunyi sepi. Masakan tidak, ‘abang-abang’ ana pergi lawatan ke Langkawi, anjuran tamhidi perakaunan dan muamalat. Tidak mengapalah, harap mereka baik-baik sahaja di sana. Sementara ana, mencari ruang untuk meluaskan pemikiran.


Ana membelek-belek lipatan ilmu secebis di dada ini, untuk dikongsikan di halaman blog ini. Sekadar berkongsi dengan sahabat-sahabat sekalian tentang lapangan kehidupan ini.
Pengetahuan: itu merupakan perkara yang penting dalam hidup kita. Tanpa pengetahuan, apa guna manusia yang berakal. Pengetahuan meliputi banyak benda, malahan semua benda. Tahu makan, tahu tidur, tahu berjalan-maka itu juga disebut sebagai pengetahuan yang fitrah. Namun apa yang ingin ana tarkizkan (tekankan) tentang pengetahuan kita tentang hakikat kehidupan. Kalau dibicarakan dari sudut ilmiah, bukanlah ana yang aula bagi menyatakan secara terperinci. Ana cuma ingin mengingatkan, kita perlu sedar dan TAHU tentang tujuan hidup kita di dunia ini....


Jika hendak dibuat analogi, seorang pemain golf yang bermain di atas padang golf yang cukup cantik. Hayunannya yang hebat, kayu golfnya juga cukup mahal, tapi ada satu kekurangan, APAKAH TUJUANNYA BERADA DI SITU?? Bagaimana hebat pukulan pemain tadi, dia amat berhajatkan kepada satu benda: LUBANG GOLF. Pukullah sampai ke langit sekalipun, mesti kembali kepada lubang golf juga sebagai pengakhirannya. Itulah aimnya yang sebenar.


Begitulah juga dengan manusia sekarang. Manusia ibarat pemain golf itu tadi, padang yang cantik itulah dunia dan segala perhiasannya. Tetapi, oleh kerana dilekakan dengan kecantikan dan ke’tenang’an padang dan kayu golfnya, maka manusia itu terlupa akan aimnya yang sebenar. Maka bermainlah dia dengan kayu golfnya, tanpa sedar yang dia telah ‘kalah’ dalam pertandingan di padang golf itu.


Itulah yang banyak terjadi kepada manusia sekarang. Saat gembira berada di dunia, tidak sedar diri telah dilekakan dengan benda yang bersifat sementara ini. Maka, perlulah kita tahu, di manakah tujuan kita sebenarnya, dimanakah ‘lubang golf’ itu tadi. Untuk itu, kita perlu cari yang arif tentangnya. Bagaimana??? Bertanyalah kepada yang telah menjumpainya; alim ulama dan orang-orang soleh. Maka mereka pun akan menceritakan tentang resepi kejayaan mereka, yang telah terdapat dalam satu buku:- AL-QURAN.


Dan tidaklah Aku ciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembahKu...
~Mafhum surah al-zariyyat, 56
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat “Aku hendak menjadikan khalifah di bumi...
~mafhum surah Al-Baqarah, 30


Inilah antara matlamat sebenar kita hidup di bumi ini
untuk mengabdikan diri dan menjadi khalifah di bumi ini.
Itulah yang perlu kita capai. Itulah yang perlu kita tahu dan
itulah yang perlu kita amalkan. Sesungguhnya ‘lubang golf’ itu sudah ada, Cuma
manusia yang kabur mata hatinya. Semoga kita tidak tergolong dalam golongan
yang gelap hatinya.

Jangan pula ada yang telah tahu, tapi buat-buat tidak tahu, kerana ingin
merasakan kenikmatan di dunia ini, lantas mengorbankan saham akhirat kita.
Jangan sama sekali.

dan buat mereka yang mendakwa diri sebagai da'ie, fikirkan balik kemana kamu
membawa 'bola golf' kamu itu, jangan sekadar pandai mengajar orang, tetapi diri
kita pula yang leka...matlamat kita kepada Allah, bukan kepada selain darinya...


bukan untuk memberitahu, sekadar mengingatkan teman2 sekalian...

Bersambung....
Share this article :
 
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. FARIDFARUQI - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger