kenapa kita perlu solat????

Assalamualaikum...

menulis untuk menafsir kehidupan...

saya sedikit kurang sihat sekarang. Nak tidur, tak rasa mengantuk pula. Laptop saudara saya pula ditinggalkan di dalam bilik. Daripada tiada orang guna, lebih baik saya gunakan sebentar. Mengisi masa lapang adalah tuntutan yang perlu saya lakukan sentiasa. Kerana salah satu nikmat telah ditarik sementara waktu-KESIHATAN saya. Namun, saya masih lagi punyai satu nikmat yang masih lagi bersama saya-MASA LAPANG. Dan kedua-dua nikmat ini telah diucapkan baginda s.a.w, mafhumnya :

“dua nikmat yang seringkali dilupakan (menjadi leka) oleh kebanyakan manusia:- KESIHATAN DAN MASA LAPANG...”

Itulah kebanyakan manusia sekarang, suka me’lapang’kan masa yang lapang itu. Apapun, saya hanya ingin mengingatkan sahabat sekalian, bukan niat untuk menyinggung perasaaan. Setidak-tidaknya, anda membaca posting blog yang membina pemikiran kritis anda semua; dan sudah tentu bukan blog saya...hihi..

Pernah saya mengikuti satu seminar. Walaupun bayarannya sedikit mahal, apalah sangat kalau nak dibandingkan dengan ilmu yang saya dapat. Pelbagai soalan dan persoalan yang dilontarkan, dan dilontar pula kepada kami dengan jawapan yang begitu memuaskan. Ingin sekali saya berkongsi dengan anda sekalian. Antara soalan yang menarik ialah:
Kenapa kita perlu solat???

Akuilah, jika soalan ini yang ditanyakan kepada kita, mungkin agak terketar-ketar untuk menjawabnya. Masakan tidak, ada yang solat selama ini, tetapi tidak mengetahui sebab kenapa perlu solat. Bukanlah semua, cuma bak kata Allahyarham P.Ramlee, ‘kadeng-kadeng’. Kalaupun tidak ada yang bertanya, tanyalah kepada diri sendiri kenapa perlu kita solat???

Andai kata sahabat sekalian punyai kawan bukan islam bertanya soalan yang sedemikian rupa, apa yang dapat anda katakan??

“kamu semua tidak fikirkah, solat sebenarnya menyusahkan kamu. kamu perlu bangun pagi-pagi untuk solat subuh, walhal waktu itu ialah ‘best time’ untuk kamu tidur. Kamu orang islam juga katakan, Allah itu Maha Kuasa, adakah Dia perlu kepada manusia??? Kenapa mesti ‘manyak’ kali dalam satu hari?? Tak boleh ke satu kali sahaja???pening2..” ni mungkin dialog yang akan diluahkan kepada kita.. bukan semua, kadang-kadang..

Ini yang saya ingin kongsikan, dan sama-sama fikirkan...



Kenapa kita perlu solat??? Sudah tentu ini ialah perintah dari ALLAH kepada kita. Dan sebenarnya, solat itu bukan untuk ALLAH, tetapi untuk diri kita. Maka, Dia tidak pernah sesekali berhajat kepada kita. Hakikatnya, ALLAH sayang kepada hambanya, lalu memberi perintah solat. Mengapa saya berkata demikian?? Kerana solat itu sebenarnya-
PETA UNTUK MANUSIA...

Analoginya, kalau diberikan satu peta kepada kamu. Peta ni memberi arah kepada harta karun yang begitu banyak. Jalannya panjang sekali, ke sana ke sini. Jadi kamu akan berpandukan kepada peta tersebut untuk sampai ke sana . baiklah, agak-agak berapa kalikah kamu akan melihat peta itu; satu kali atau ‘manyak-manyak’ kali?? Sudah pasti banyak kali. Lagi kerap kamu tengok, lagi senang laluan kamu ke sana. Akhirnya, dapatlah kamu bertemu harta tersebut...

Begitulah juga dengan solat. Solat sebenarnya satu PETA yang akan membawa kita ke jalan yang betul, dan bertemu dengan ‘harta karun’ yang hakiki. Oleh sebab itu, kita perlu solat lima kali sehari paling tidak, untuk kita melihat balik diri kita adakah kita menuju ke jalan kesesatan atau jalan yang betul.. lagi banyak kita solat, lagi pantas kita bertemu dengan cahaya iman. Tengoklah, begitu sayang ALLAH kepada kita, memberi peluang kepada kita untuk nilai diri sendiri dahulu, sebelum dinilai di Sana nanti. Kalau hendak dilihat realiti sekarang, orang yang banyak solatnya, adakah mereka ini melakukan jenanyah dan kekacauan kepada masyarakat?? Sekali lagi saya mengambil kata-kata P.Ramlee-‘jarang-jarang’ sekali..
Orang yang banyak melakukan jenanyah ialah mereka yang tidak solat, bahkan banyak membuat dosa. Tanyalah kepada mereka adakah betul dakwaan saya ini.

Justeru itu, agama islam amat menjaga umatnya, dan memerintahkan solat untuk diri seseorang muslim itu sendiri. Indah sungguh agama Islam.. indah sungguh Pencipta alam ini.. kasih sungguh Dia kepada kita...

Owh, indah sungguh agamaku....
Share this article :
 
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. FARIDFARUQI - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger