Tahniah akhi Sobri!!

Menulis untuk menafsir kehidupan…


Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

Dan diantara tanda-tanda(kebesaranNya) ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan tenteram kepadanya, dan Dia jadikan antara kamu rasa kasih dan sayang. Sungguh, pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berfikir..

(al-rum, 21)


Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

Sesiapa yang berkahwin sesungguhnya ia telah menyempurnakan separuh dari agamanya maka bertaqwalah ia pada yang separuh lagi.

(riwayat at-tabarani)


Tanggal 9 mei 2009, satu tarikh yang amat bermakna buat saya juga, lebih-lebih lagi buat sahabat saya yang telah berjaya mendirikan masjid bersama isteri tercinta, kak akmal. Ternyata akh sobri telah menyempurnakan separuh imannya bersama kak akmal, dan ternyata telah masuklah mereka berdua dari golongan yang meraikan sunnah nabi s.a.w walaupun usia masih muda. Ternyata juga sahabat sekelas beliau menanam rasa cemburu kepada akh yang berjaya melangsungkan perkahwinan seawal usia 22 tahun. Masya Allah, hebat sungguh enta. Ana kagum dengan enta ya akhi..hi3


Perkahwinan berlangsung di rumah pengantin perempuan pada tarikh tersebut dengan kadar yang sederhana saya kira. Saya bersama kakak sulung saya yang juga rakan sekelas dengan sobri dan kak akmal tiba di kuala terengganu hari semalamnya kerana upacara akad nikah akan berlangsung kira-kira 9.30 keesokan paginya. Saya telah bermalam di rumah sahabat saya akhi mansur yang tinggal berdekatan dengan lokasi pernikahannya.


"Sobri kahwin??? Betul ke ni??"

Berita perkahwinan Sobri yang dikhabarkan oleh kakak saya beberapa minggu sebelum itu benar-benar mengejutkan saya dan mencabar kelelakian saya. Namun, rezeki beliau tiba dahulu sebelum saya dan saya begitu gembira mendengarnya. Perkenalan saya dengan akh sobri yang begitu singkat menolak kemungkinan yang beliau akan berkahwin awal, namun perancangan Allah terhadapnya ternyata indah. Hanya doa dari saya mengiringi kalian.


Ini juga merupakan kali pertama saya melihat upacara akad nikah seorang sahabat yang saya kenali. Dengan berpakaian baju melayu putih susu bersongkok, akh Sobri ternyata tenang sekali. Namun, berdebar di hati siapa yang tahu. Saya dapat rasakan, perasaan berdebar turut menyelubungi akh firdaus yang menjadi saksi bagi perkahwinan mereka. Sabar akhi, nanti giliran enta pula dok atas bantal empuk itu..hihihi


…dengan mas kahwin tersebuttttt…"

setelah kalimah keramat itu dilafazkan Sobri dengan penuh yakin dan confident nya, kelegaan semua pihak dizahirkan dengan senyuman dan doa, tanda kesyukuran di atas segala pemberianNya. Sebetulnya, saya sendiri kaget diselimuti gembira melihat gelagat Sobri semasa melafazkan lafaz akad nikah itu. Sobri sendiri pun seolah-olah tidak percaya yang dia berkahwin sebegini awal. Apa pun, segala ikatan telah dijalinkan. Segala ketentuan telah dilangsungkan. Yang tinggal sekarang, bagaimana cara kalian mengendalikan bahtera rumah tangga supaya sentiasa dalam Redha Ilahi.


Bila namanya bahtera, sudah pasti akan ada ombak yang datang melanda. Tidak kira kecil atau besar, semua ombak itu perlu kalian hadapinya bersama. Sudah pasti perjuangan kalian tidak lagi seperti dahulu, mungkin bertambah cabarannya sekarang. Yakinlah dengan janji Allah, jika terbinanya baitul muslim ini dengan dasar iman yang taqwa, pahit manis perjuangan semua ditelan bagaikan madu sahaja.


Saya membelek-belek khazanah ilmu dalam rumah dan terjumpa satu buku yang bertajuk, 'Perkahwinan Dalam Islam' tulisan Tariq Ismail Kakhia, beliau menyelusuri kalam Allah yang tersebut di atas tadi dengan berkata :

"Bukanlah bermaksud dengan As-Sakinah di dalam ayat itu hanya semata-mata untuk mendamaikan perasaan berahi yang menjalar dan membara di dalam jiwa manusia itu sahaja, malahan As-Sakinah itu adalah untuk mendamaikan daripada rahsia-rahsia kerunsingan yang sentiasa bergolak di dalam jiwa raga setiap individu. Rahsia ini sungguh sensitif. Sebab manusia merasai kekosongan, kekurangan dan kelemahan yang prlu dibantu dengan bantuan moral dan spiritual. Justeru inilah dia memerlukan seorang teman hidup..! sesungguhnya inilah Assakinah dan ketenteraman rohani." Lihat sahaja contoh Assakinah yang ditonjolkan Saidatina Khadijah kepada Rasulullah ketika baginda mula-mula menerima wahyu dari Allah.


Semoga akh Sobri dan kak Akmal berbahagia hendaknya, dan dicucuri rahmat dan inayah dari Rabbul Alamin….

Wahai tuhan kami, kurniakanlah kepada kami isteri-isteri kami serta zuriat keturunan kami sebagai penyejuk mata(penyenang hati), dan jadkanlah kami pemimpin bagi orang-orang bertaqwa.

(al-furqan, 74)


Saya perlu khatam buku tadi sebelum bersedia mendirikan masjid nampaknya…

Share this article :
 

+ ulasan + 1 ulasan

May 18, 2009 at 3:03 PM

Jangan sheikh.. ana lambat lagi kot.. hehe
Sob pnah cakap kat ana.. x nak kahwin time belajar.. last2 die yg first kawin dalam fakulti kami...

jadi kesimpulannye?

Ana sengaja ckp.. " ana lambat lagi.."

kot Allah murahkan rezeki ana plk phni. ish..gatai sumguh tangan nih! Dush!

Post a Comment
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. FARIDFARUQI - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger