U ASK FOR IT!

Assalamualaikum..

Menulis untuk menafsir kehidupan..

Menjalani cuti di rumah ada kebaikannya, dan memang kebaikannya sentiasa wujud insya-Allah. Sudah hampir 18 tahun berada di kelantan, masakan tidak merasai kebaikannya. Namun, tidak semua benda sempurna, mesti ada kekurangannya. Setelah hampir 2 minggu berada di kampung halaman, terdapat satu kelemahan yang saya dapati mulai timbul dalam diri saya; KEBUNTUAN PENJANA FIKIRAN.

Ini bukan sepenuhnya soal persekitaran, namun ia lebih kepada soal SIKAP & KEHENDAK diri saya. Sikap saya di rumah lebih kepada santai tanpa membuka mana-mana kitab ilmu lagi. Sikap saya di rumah yang lebih menonton televisyen yang kononnya melihat perkembangan semasa yang berlaku, sehingga kadang-kadang terlupa dengan permasalahan semasa yang berlaku sekitar saya. Maka dengan sikap sebegini rupa dihanyutkan pula dengan biah yang memang membantutkan fikiran saya. Membantutkan idea dan rasa untuk menyebarkan kalam Allah di mana sahaja. Satu sms dari sahabat begitu menikam jiwa saya:

”air yang bertakung tidak mengalir akan dirosakkan oleh statiknya, pemuda yang banyak masa lapang(tidak efektif) akan dibunuh oleh masanya itu. Manfaatkan masamu wahai sahabat sekalian, jangan ada sesaat yang terlepas melainkan kerja untuk Allah dan rasulNya...”

Aduhh!! Memang betul sekali katanya. Masa lapang dapat membunuh jiwa seorang muslim jika terbawa-bawa dengan kelapangan yang ada. Masa lapang hampir membunuh fikiran saya. Mujurlah fikiran saya hanya pengsan sementara, masih lagi bernyawa demi sebuah perjalanan di dunia yang singkat ini.

MENCARI PELINCIR


Kalau motor tidak enak untuk dinaiki, mungkin juga minyak pelincirnya sudah kotor dan perlu diganti, ataupun sudah kekeringan minyak. Saya juga dalan pencarian ’minyak pelincir’ yang dapat menjana fikiran supaya tidak berkarat dan akhirnya tidak berguna lagi. Dengan menggunakan motor yang agak uzur, saya membawa diri ke sekolah menengah saya dahulu, menjenguk guru-guru, ustaz-ustazah dan mursyid saya di sana. Apa yang saya jangkakan, ’pasti aku tidak akan pulang dengan tangan kosong’.

Sudah agak lama saya tidak datang ke sekolah. Bertemu guru-guru yang masih lagi segar dan mekar dalam ingatan saya. Bersalam, bertanya khabar, bertukar pengalaman sudah menjadi kemestian. Ada juga cikgu yang terkejut melihat saya, kata mereka saya kelihatan terlalu matang jika dibandingkan dengan umur. Tubuh saya juga dikatakan ’sasa’...haha.. saya hanya tersenyum mesra..
”tak taula cikgu, ni pun belum berkahwin lagi nih...” ujarku bergurau.

Keinginan saya di sekolah juga ditambah dengan kesepakatan beberapa orang lagi untuk membincangkan reunion yang ingin diadakan untuk batch saya. Setakat ini, itu sahajalah tumpuan saya. Namun, seperti yang saya jangkakan, saya tidak akan pulang dengan tangan kosong. Bila berjumpa sahaja dengan ustazah zaharah yang ku anggap sebagai umi, memang tidak sah kalau tak ada kerja. Kebetulan minggu hadapan ialah minggu Bahasa Arab, maka ustazah meminta pertolongan untuk membantunya sedikit sebanyak. Bertemu pula dengan cikgu hasnah (umi) selaku penasihat BADAR, pelbagai perancangan telah diaturnya untuk adik-adik SMKAM. Saya cukup kagumi semangat dan tekad umi yang begitu hebat, walaupun dirinya tidak berapa sihat. Namun senyumannya menutup segala keperitan yang dialaminya. Umi meminta saya bersama rakan yang lain untuk turun padang pada aktiviti qiam yang akan diadakan hujung minggu. Katanya, segala bentuk pengisian akan diserahkan kepada pihak kami.saya pula ditaklifkan untuk memberi penerangan mengenai serangan pemikiran yang berlaku mutakhir ini. Tugas yang agak mencabar. Umi juga ada memaklumkan tentang penubuhan rasmi persatuan alumni sekolah, dan meminta saya mencari dan menghubungi senior-senior untuk dimaklumkan akan hal ini. Hampir tidak cukup tangan saya untuk mengedalikannya. Sebelum itu, saya juga diberi peluang untuk menghadiri liqa majlis tertinggi BADAR, namun ia dibatalkan kerana terdapat program lain yang telah dilakukan pada waktu itu.

”haa, tengok...minta la lagi,kan dah banyak dapat ni..” saya bermonolog sendirian. Bukan kerana terbeban dengan apa yang diberi, namun sekadar merenung diri saya. Merenung diri yang masih lagi diri yang masih lagi diberi kepercayaan untuk mengendalikan sesuatu yang mungkin pada pandangan orang lain kecil, namun saya melihat dari sudut AMANAH yang diberi. Bila namanya AMANAH, tidak ada pada saya istilah kecil atau besar, sebab semuanya perlu dijawab dihadapan ALLAH kelak. Itu yang pertama dan utama, dari sini juga, saya telah dapat sedikit ’pelincir’ kepada fikiran saya. Apapun, matlamat sudah terang, tinggal lagi pelaksanaan sahaja.

”farid, ana nak minta tolong ini. Insya ALLAH sekolah lama ana nak diadakan satu forum tentang kehidupan di IPT. Ana nak jemput enta jadi salah seorang panel. Alah, bukan sapa-sapa pun, orang kita juga..” sahabat ana menelefon.

Kalau yang ini, memang mencabar dan menjana fikiran saya, keberatan untuk menerima tetapi kepayahan untuk menolak. solat dhuha saya yang tidak sempat saya akhiri dengan doa, dihadiahkan ’rezeki’ yang begitu bermakna buat saya. Rezeki beramal kerna ALLAH.

Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat (pahala) dari (kebajikan) yang dilakukannya, dan dia mendapat (siksa) dari (kejahatan) yang dilakukannya...
(mafhum surah al-baqarah;286)
Share this article :
 
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. FARIDFARUQI - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger