Retorika Perjuangan II



Bismillah..

Setelah lama saya memikirkan, saya mengambil keputusan untuk melontarkan beberapa cetusan yang seringkali bermain dalam kotak pemikiran saya ini. Ternyata ia bukan sesuatu yang baru, akan tetapi saya tidak mahu lagi melihat bentuk perjuangan yang retorik semata, kerana tidak dinamakan perjuangan jika sekadar bermain di bibir-bibir yang manis sahaja. Saya bukanlah yang selayaknya untuk menjustifikasikan sesuatu dengan pemikiran yang dangkal ini, namun saya juga tidak akan biarkan kelemahan yang nyata terus berlaku dek kerana dipandang enteng beberapa pihak.

Berdasarkan pemerhatian dan pengalaman yang dilalui, terdapat beberapa kelemahan yang perlu diperbaiki oleh para pendakwah dan penggerak islam. Sekali lagi saya nyatakan, saya bukanlah yang selayaknya untuk membentangkan perkara ini, namun jiwa kecil ini tidak tenang kalau hanya disimpan dan tidak dikongsikan bersama mereka yang lebih faham dari saya.

KELEMAHAN PERTAMA: Kelompangan dalam penggabungan aqidahnya (itima' aqidi)

Perjuangan Islam tidak dapat lari dari penggabungan manusia sepenuhnya terhadap perjuangan Aqidah Islamiah ini. Ini merupakan fondisi utama dalam kehidupan Muslim. Tiada istimewanya pada kehidupan manusia tanpa aqidah yang utuh ini. Memang menjadi keperluan kita; menunggalkan segala perbuatan dan ibadah seharian kita kepada Allah Taala sehingga tidak ada yang disembah selain Allah dan tidak ada sandaran untuk meminta pertolongan melainkan Dia. Seringkali kita memohon dalam tiap bacaan ketika solat:

"hanya kepada Engkaulah kami sembah dan kepada Engkau jualah kami meminta pertolongan"- mafhum surah al-fatihah: 5

Saya menjadikan satu tulisan Dr. Yusuf Al-Qardhawi sebagai pedoman. Terdapat empat unsur penting yang dirangkumkan di dalam surah al-an'am, berkaitan dengan aqidah dan tauhid.

Pertama: tidak mencari Tuhan selain Allah.
"katakanlah, apakah aku akan mencari Tuhan selain Allah, padahal Dia adalah Tuhan bagi segala sesuatu"-mafhum surah al-an'am:164.

Kedua: tidak mencari pelindung selain Allah.
"katakanlah, Apakah akan aku jadikan pelindung selain Allah yang menjadikan langit dan bumi"-mafhum surah al-an'am: 14.

Ketiga: tidak mencari hakim selain Allah.
"Maka patutkah aku mencari hakim selain Allah, padahal Dialah yang telah menurunkan Kitab (al-Quran) kepadamu dengan terperinci?"-mafhum surah al-an'am:114.

Keempat: tidak menjadikan tujuan selain redha Allah.
"Katakanlah, sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan sekalian alam, tiada sekutu baginya.."-mafhum surah al-an'am: 162.

Kesemua yang disebut perlu diletakkan sebagai asas dalam menilai pokok perjuangan yang kita seringkali uar-uarkan, sehingga kesemua itu menjadi ruh utama perjuangan ini.

Apa yang berlaku, terdapat sebilangan yang menjadikan persatuan mereka sebagai penggabungan total kehidupannya (intima jamaie). Harus difahami ini bukan termasuk dalam konteks kepatuhan yang sering dibincangkan, namun ini berkaitan dengan pandangan mereka yang melihat persatuan itu adalah 'segala-galanya'. Hingga boleh merosakkan tujuan utama perjuangan islam itu sendiri. Walhal, semua yang terdapat di bumi ini ialah alat dan wasilah, bukan tujuan dan wadah hakiki.

Sudah tentu, kita perlu memilih alat terbaik untuk membawa islam dengan cara terbaik. Namun sikap yang menjadikan persatuan itu satu-satunya pegangan hidupnya menyebabkan kesucian itu dikotori dengan golongan seperti ini. Lebih malang apabila sasaran dakwah kita makin menjauhi dakwah ini kerana label-label pincang yang dibawa bersama oleh 'penggerak' dakwah ini.

Bagaimana mungkin kita mampu merealisasikan 2 puncak perjuangan yang suci ini; iaitu puncak ketundukan kepada yang disembah dan puncak kecintaan kepadaNya??

Kg. Perol
Kota Bharu, Kelantan.
04-02-2011|jam1951.


Share this article :
 
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. FARIDFARUQI - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger